De gezonde leer met betrekking tot dopen
Een persoon moet minstens een bewustzijn van zondigen hebben zodat die persoon ook een schuldbesef kan hebben en daarna het begrip dat Jezus voor ons is gestorven om voor die schuld de losprijs te betalen. Daarom kan een baby niet gedoopt worden. Ik geloof dat tot dat moment van schuldbewust-zijn een persoon in de hand van God is, en als hij of zij overlijdt dat zijn/haar geest rechtstreeks naar God gaat.
Evenzo is het evident dat je moet sterven aan je oude leven en opstaan met Christus in nieuw leven. Hoe mooi is dan de doop door onderdompeling, waarin je het oude leven in het water achterlaat en je samen met Jezus op mag staan in nieuw leven.
Jezus, in zijn gesprek met Nicodemus zegt duidelijk waar het op staat in Johannes 3
Jezus antwoordde en zei tegen hem: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u , als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. Nicodemus zei tegen Hem: Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de buik van zijn moeder ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden. De wind waait waarheen hij wil en hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.”
Er is in de bijbel 1 uitzondering waarin iemand niet gedoopt wordt: de moordenaar aan het kruis naast Jezus die om genade vroeg (en kreeg). Een onmogelijke situatie voor iemand om gedoopt te worden. De regel in het nieuwe testament is dat ieder die zich bekeert ook gedoopt wordt. De doop is onderdeel van het proces waarin mensen zich helemaal openen naar God, de bijbel noemt de doop een gebed, een bede om een goed geweten: (1 Petrus 3: 21) Ik wil u volgen, wilt u mijn geweten schoon maken van alle verkeerde invloeden, wilt u mij "resetten?
“ Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen “ (Handelingen 2:41)
1. De doop is door Jezus ingesteld
“En Jezus … zei: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hen lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. En zie ik ben met u tot de voleinding van de wereld. Amen.” (Mattheüs 28:18-20)
Vlak voor zijn hemelvaart heeft Jezus zijn discipelen de opdracht gegeven om het evangelie te verkondigen aan alle volken en om de mensen die tot geloof zouden komen te dopen. In het boek Handelingen lezen we hoe de discipelen deze opdracht uitvoerden.
Dopen is dus niet vrijblijvend, het is geen optie die je wel of niet kunt kiezen. Jezus heeft het opgedragen. Het is de eerste stap van gehoorzaamheid na de bekering.
2. De betekenis van de doop
De doop heeft een symbolische betekenis. De handeling van de waterdoop beeldt iets uit. De doop is een uiterlijk getuigenis van wat er innerlijk met je gebeurd is. De doop symboliseert het behoud.
Met Christus gestorven en opgewekt
De doop beeldt uit dat we met Christus gestorven en opgewekt zijn. “Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.” (Romeinen 6:3,4) Door de doop geven we aan dat we het oude leven zonder Christus achter ons hebben gelaten en dat we een nieuw leven met Christus zijn begonnen. De doop beeldt de begrafenis van de oude mens uit. “Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbij gegaan, zie alles is nieuw geworden.” (2 Korinthe 5:17).
De reiniging van de zonden
De doop beeld ook de reiniging van onze zonden uit. Zoals het water het lichaam reinigt, zo zijn wij, toen wij tot geloof kwamen, van onze zonden schoongewassen door het bloed van Christus. “…Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen onder aanroeping van de Naam van de Heere.” (Handelingen 22:16)
3. De uitvoering van de doop
De doop dient te geschieden doormiddel van onderdompeling. Besprenkeling of begieting zijn niet bijbels. Het Griekse werkwoord Baptizein, dat in het Nederlands vertaald wordt met dopen, betekent letterlijk “duiken”, “onderdompelen”. Het Grieks kent ook woorden voor besprenkelen en begieten, maar deze woorden worden in het Nieuwe Testament nooit gebruikt om de daad van het dopen aan te duiden. De onderdompeling doet ook het meeste recht aan de symbolische betekenis van de doop. De oude mens gaat het water in, en de nieuwe mens komt weer uit het water op (Romeinen 6:3,4; Kolossenzen 2:12).
Wie de doop bediend is niet van groot belang. We vinden hierover geen voorschiften in de Bijbel. In evangelische gemeenten is het meestal de voorganger of een van de oudsten die de doop uitvoert.
Er wordt gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest (Mattheüs 28:19.)
4. Wie moeten er gedoopt worden?
Voor wie is de doop bedoeld? Wie mag er gedoopt worden? Op die vragen geeft de Bijbel een duidelijk antwoord. Dat antwoord staat bijvoorbeeld in het verhaal over de doop van de kamerheer uit Ethiopië
“En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water. En de kamerheer zei: Kijk, daar is water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. En hij liet de wagen stilhouden, en zij daalden beiden af in het water, zowel Filippus als de kamerheer, en hij doopte hem.” (Handelingen 8:36-38)
Wanneer is het geoorloofd? “Indien gij met heel uw hart gelooft.” De doop is, ‘op geloof’. Als er geloof is, dan mag er gedoopt worden. Dat is ook precies zoals we het in het boek Handelingen zien gebeuren.
In het boek Handelingen komen we telkens dit patroon tegen: verkondiging, bekering, doop. Het evangelie wordt verkondigd, mensen bekeren zich, waarna ze gedoopt worden.
Zo ging het bijvoorbeeld op de Pinksterdag. Petrus verkondigde het evangelie (Handelingen 2:14-36). Mensen geloofden het evangelie (Handelingen 2:37). Vervolgens werden ze gedoopt. (Handelingen 2:41). “Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt …”.
En zo ging het ook bij de Samaritanen in Handelingen 8 (Handelingen 8:12), bij de bekering van Paulus (Handelingen 22:16), bij de bekering van Cornelius (Handelingen 10:48), bij de gevangenbewaarder van Filippi (Handelingen 16:33), enzovoort.
5. Dwalingen rondom de doop
In deze paragraaf bespreken we twee dwalingen op het gebied van de doop.
Wedergeboorte door de doop
We beginnen met de ernstigste dwaling. De leer dat de doop de wedergeboorte bewerkt en daarom noodzakelijk is voor het behoud. Als iemand niet gedoopt is, kan hij volgens deze dwaalleer niet behouden worden. In deze leer is de waterdoop meer dan een symbolische handeling. De handeling van de doop zelf, zou de wedergeboorte bewerken.
Dit is het officiële standpunt van de Rooms-katholieke Kerk[2]. Deze opvatting is in strijd met wat de Bijbel over het behoud leert. [3]
Zie Bijbelstudie 36: “Het behoud is alleen door het geloof”. In de Bijbel worden mensen niet behouden omdat ze zich laten dopen. Ze laten zich dopen omdat ze behouden zijn. Zie bijvoorbeeld het verhaal over Cornelius in Handelingen 10:34-48. [4]
Kinderdoop
Een andere dwaling is de leer dat de kinderen van gelovigen als baby gedoopt moeten worden[5]. Dit is in strijd met wat we in het boek Handelingen zien gebeuren. Daar worden mensen pas gedoopt nadat ze tot geloof zijn gekomen.
Nergens wordt in het Nieuwe Testament opdracht gegeven om zuigelingen te dopen. En er is in de Bijbel ook geen enkel voorbeeld van het dopen van baby’s te vinden[6]. In Handelingen 8:12 lezen we dat in Samaria mannen en vrouwen werden gedoopt. We lezen niets over kinderen.
Als er geloof is, dan mag er gedoopt worden. “Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd” (Handelingen 8:37). Dat betekent dat baby’s niet gedoopt mogen worden, want zij kunnen uiteraard nog niet geloven.
In de Rooms-katholieke kerk zijn de dwaling van de wedergeboorte door de doop en de dwaling van de kinderdoop met elkaar verbonden. Volgens de leer van de Rooms-katholieke Kerk worden zuigelingen op het moment dat ze gedoopt worden wedergeboren en komen ze in de staat van genade.
6. Wel belangrijk, maar niet noodzakelijk voor het behoud
De doop is uiteraard belangrijk, dat is alleen al zo vanwege het feit dat Jezus de doop heeft ingesteld. Maar de doop is niet noodzakelijk voor het behoud. Wat ons behoud is het geloof. Zie Bijbelstudie 36: “Het behoud is alleen door het geloof”.
Er is vaak veel geestelijke strijd rondom dopelingen. Zowel vlak voor het tijdstip van de doop, als er na. De doop is de openlijke belijdenis van het geloof. Het is het getuigenis tegenover mensen en de engelen dat je definitief de kant van Jezus hebt gekozen. Het valt te verwachten dat dit de vijandigheid van de satan en de boze geesten oproept. Het is daarom belangrijk om voor de bescherming van de dopelingen te bidden
Maak jouw eigen website met JouwWeb