De gezonde leer met betrekking tot de wet.

Jezus' leven, maar vooral zijn sterven en daarna de opstanding is een pivotpunt. Zelfs in de geschiedenis, regelmatig herschreven door de overwinnaars, verdelen we de wereld in “voor Christus” en “na Christus”.
Paulus was de genadegave gegeven een ieder die na hem kwam en tot geloof zou komen te laten zien hoe God nu bedoeld heeft dat we leven, te kijken naar het nieuwe verbond door de bril van Christus heen. Vandaar dat er gesproken wordt over het oude testament (wil, verbond) en het nieuwe testament.

in de brief aan de Romeinen, aan de Hebreeën en in zijn andere brieven geeft hij nauwkeurig aan hoe we nu om moeten gaan met de wet uit het oude testament.

De 10 geboden waren gegeven aan het volk Israël. Ook de ceremoniële wetten die daaruit voorkwamen moesten door het volk gehouden worden. Hout sprokkelen op de sabbat betekende je dood.
als er nu 1 ding is wat het oude testament vanaf Mozes tot aan Christus ons leert, is dat het volk niet in staat was om zich aan de wet te houden. Het is zeggen tegen iemand dat ie niet moet denken aan een roze olifant. De wet laat ons alleen maar zien dat we hem op een of andere manier altijd overtreden.
En de wet zal ons zeker niet redden. De wet zegt alleen maar dat we een overtreding begaan hebben en welke consequenties we daarvoor moeten dragen.

Ons dus krampachtig houden aan de wet heeft geen zin. Gelukkig hoeft dat ook niet. Omdat we in het proces van wedergeboorte sterven aan ons oude ik en aan de wet, en opstaan in nieuw leven in Christus, heeft God de mogelijkheid om de wet zoals hij het bedoeld heeft in ons hart te schrijven. Het is nu niet meer een kwestie van moeten, maar van willen. Welke wet dan? die van het oude testament? Nee, het is de wet van Christus.

Romeinen 7:6 basisbijbel:  Maar nu we met Jezus gestorven zijn, heeft de wet van Mozes niets meer over ons te zeggen. We bestaan niet meer voor die wet waaraan we ons moesten houden, want we zijn dood voor de wet. Vroeger dienden we God door middel van de wet van Mozes. Maar nu niet meer. Nu dienen we God als nieuwe mensen, door Gods Geest.

Het nieuwe testament laat bij monde van Paulus duidelijk zien dat we niet meer onder de wet maar onder de genade leven. En ook hoe: hij laat zien dat we ook onder de genade niet zomaar alles mogen blijven doen! 


Romeinen 8:

Hoe zit het dus? Zullen we dan maar veel slechte dingen doen, omdat de wet niets meer over ons te zeggen heeft, en God ons in zijn liefde alles vergeeft? Nee, natuurlijk niet! 16 Denk erom: als je iemand altijd gehoorzaamt, ben je eigenlijk zijn slaaf. Als je het kwaad altijd gehoorzaamt, ben je dus een slaaf van het kwaad. En het kwaad brengt je altijd de dood. Maar als je God gehoorzaamt, ben je een slaaf van de gehoorzaamheid aan God. Dan spreekt God je vrij van schuld en geeft Hij je leven. 17 Vroeger waren jullie onvrijwillig slaven van het kwaad. Maar prijs God: nú willen jullie graag en vrijwillig gehoorzaam zijn aan de dingen die we jullie hebben geleerd over Christus. 18 Jullie zijn bevrijd van de slavernij van het kwaad. Jullie zijn in dienst gekomen van een nieuwe meester: de wil van God.

Dan zien we een “voortschrijdend inzicht” in het nieuwe testament. Jezus gaf al aan 9 van de 10 geboden een heel ander perspectief door je hart erbij te halen. in Mattheus 5 spreekt hij de Bergrede uit:  Gij hebt gehoord dat…maar ik zeg u..... Daarnaast verklaarde hij alle spijzen rein: Marcus 7:19 

 

Zijn de spijswetten opgeheven? (Marcus 7,19)

In Marcus 7,19 staat volgens de NBV: `Zo verklaarde Hij alle spijzen rein’. Volgens sommigen is dit Bijbelvers zo niet juist vertaald. In de Herziene Statenvertaling staat het anders: `Want het komt niet in zijn hart maar in zijn buik en gaat in de afzondering naar buiten. Zo wordt al het voedsel gereinigd’. Volgens de Naardense Bijbelvertaling is het `de afvoer’ die alle spijzen reinigt.

 

Het vertaalverschil bij deze tekst is niet doorslaggevend voor het onderwerp. Hoe men ook vertaalt, het is duidelijk dat de Heiland (naar aanleiding van het incident rond zijn leerlingen over het eten met ongewassen handen) uitspraken doet over het voedsel dat de mens niet onrein maakt voor God. De uitspraken zijn publiek en nadrukkelijk (Marcus 7,14: `Nadat Hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei Hij: `Luister allemaal naar Mij en kom tot inzicht’). De uitspraken zijn ook heel algemeen (7,15): `Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken’. Dit woord riep vragen op bij de leerlingen die er thuis dan ook navraag naar doen (7,17). Opnieuw en breder zegt de Heiland dan dat spijzen de mens niet verontreinigen (7,18). Dit is een verstrekkende uitspraak, die de leerlingen pas later volledig zijn gaan begrijpen. Het komt er immers – hoe dan ook – op neer dat Jezus in ieder geval vanaf nu de verontreinigende werking van alle spijzen ontkent: de spijswetten zijn niet meer bindend. Voor deze lijn van Marcus 7,14-19 maakt het niet veel uit hoe men het slot van vers 19 vertaalt. https://www.bijbelstudiesnt.nl/bijbelstudies/barnabas/vragenbespreking/84-2013-12-16-11-32-53

(noot van mij persoonlijk: ik raad het niet aan om spinnen, ratten, garnalen, varkens etc te eten. lijkt me niet bevorderlijk voor het welzijn)

 

in Handelingen 15 heb je het apostelconvent. Daarin menen de apostelen uit die tijd de heidenen die tot geloof komen 4 wetten voor de heidenen voor te moeten schrijven: geen ontucht (hoererij), geen vlees eten wat aan afgoden gewijd is, geen vlees eten waar nog bloed in zit en ook het bloed zelf niet. (in het bloed zit leven)

Maar Paulus zet in zijn brieven een streep door  3 van die 4 “wetten” in Romeinen 14:14 en 1 kor. 8:4
over de ontucht zegt Paulus: houd het huwelijk in ere en het bed onbezoedeld. geen seksualiteit buiten het huwelijk. (Hebreeën 13: 4)

Over de Sabbat zegt Paulus 3 x wat, in Romeinen 14: 5 (in de context van vegetarisch eten zegt hij dat wie zich aan een bepaalde dag hecht dat doet om de Heer en wie dat niet doet dat ook doet om de Heer. Dit principe kun je ook toepassen m.b.t de rust en/of samenkomst dag). In de brief aan de Galaten worden de Galaten gewaarschuwd zich niet weer te laten meeslepen/betoveren door de “wettische” feestdagen als Sabbat en nieuwe maan. Als klap op de vuurpijl wordt in de Hebreeën brief hoofstuk 8:6 het nieuwe verbond een “beter” verbond genoemd. Het oude verbond is voorbij gegaan, het nieuwe verbond is het verbond vanuit de liefde. Wel vanuit de Heilige Liefde, dus hou het bed onbezoedeld. Merk op dat de sabbat hier ook genoemd wordt als iets wat nu in Christus is. Hij is onze sabbatsrust

het interessante is dat dat nieuwe verbond in het nieuwe testament duidelijk wordt uitgelegd. Overal wordt ons verteld hoe we deze nieuwe levendmakende gezindheid van Christus moeten toepassen” leg af, doe aan. https://petersteffens.nl/artikel/1050-geboden-in-het-nieuwe-testament/ ) Maar deze aanwijzingen zijn er om godvruchtig te kunnen wandelen, en daar is het God om te doen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb